Undersøkelse

Regelmessig undersøkelse hos tannlege og tannpleier  er viktig for å opprettholde god tannhelse og unngå begynnende problemer med tenner, tannkjøtt, kjeveledd og øvrig munnhule.  Hvor ofte man bør gå til tannlege og/eller tannpleier varierer varierer fra person til person og er noe vi blir enige om etter en grundig førstegangs undersøkelse.

Undersøkelse ny pasient

Som ny pasient hos Dentales er det viktig for oss å bli godt kjent med deg og dine tenner, samt  få klarlagt dine  ønsker og behov for behandling. Ved en første gangs undersøkelse  setter vi derfor  alltid av ekstra god tid til denne  undersøkelsen.

Gjennom et kort intervju  får vi klarlagt hvorfor du oppsøker tannlege og hva slags erfaring og  behandling du har fra tidligere tannlegebesøk. På bakgrunn av dette og en grundig klinisk undersøkelse finner vi ut av hva slags røntgenbilder vi trenger å ta. Vi tar vanligvis  et Panoramarøntgen (les mere her) og flere vanlige tannrøntgen. I tillegg til dette tar  en serie med fotos av tennene som vi senere kan bruke  i  vår kommunikasjon med deg  i forhold til diagnoser og videre behandlingsplanlegging. Bildene brukes også som  dokumentasjon når det er behov for å involvere andre behandlere i behandlingen som for eksempel  tannpleiere og ulike spesialister.

Man forbinder vanligvis en undersøkelse hos tannlege med sjekk etter hull i tennene. Vi må imidlertid ikke glemme at det finnes mange tilstander og sykdommer som kan komme fra – eller vise seg i munnhulen. Vi undersøker hele munnhulen for å se etter følgende tilstander:

• Slimhinneforandringer (Tilstander: Leukoplaki, Oral Lichen Planuc etc)
  • Kreft (Generell tekst og munnhulekreft)
  • Sopp (Candida albicans)
  • Sår (Herpes, after, snus)
  • Gingivitt og periodontitt (Betennelse i tannkjøtt)
  • InfeksjonerKan komme fra tenner med hull som går inn til nerven eller fra  delvis frembrudte visdomstenner
  • Bakteriemi. Normalt er blodet bakteriefritt, men ved enkelte infeksjoner kan bakterier komme over i blodbanen og dermed spre seg over større deler av kroppen. Dette kan føre til blodforgiftning, sepsis, som er blant de mest alvorlige formene for infeksjonssykdom.

Helhetlig tannbehandling

Tennene er en del av hele tyggesystemet. Hvis tennene ikke er i riktig harmoni med de andre delene av som tyggesystemet består av som kjeveledd og tyggemuskler så kan det føre til slitasjeskader på både  på enkelttenner,  tyggemuskler og kjeveledd. Vi gjør derfor en fullstendig og grundig undersøkelse av hele kjeveledd, tyggefunksjon og tyggemusklene.

Etter ferdig med undersøkelsen går vi sammen gjennom funnene og presenterer ulike behandlingsløsninger.  Vi fokuserer på helhetlig behandling og hvis større behandlingsbehov trenger vi mere tid for å forberede en riktig behandlingsløsning. Da setter vi opp en ny time for gjennomgang og presentasjon av disse.