Tannkjøttsykdom – Periodontitt

Periodontitt begynner med en tannkjøttsbetennelse som utvikler seg i dybden og over tid kan føre til at kjevebenet angripes, og brytes ned. Hvis denne sykdommen står ubehandlet, kan tennene løsne. Derfor har vi hos Dentales stort fokus på denne sykdommen og bruker aktivt våre tannpleiere i å kartlegge, behandle og forebygge periodontitt.

Hvordan utvikles periodontitt?

Hvis den daglige akkumuleringen av bakteriebelegg i munnen ikke fjernes vil dette kunne skape betennelse i tannkjøttet (Gingivitt). Tannkjøttet hovner opp og bakterier legger seg mellom tannen og tannkjøttet. Når bakteriebelegget blir liggende over tid vil dette mineraliseres og bli til tannstein. Bakteriene i tannsteinen irriterer vevet rundt tannen. Benet rundt tennene trekker seg da sakte tilbake og mer tannfeste forsvinner.

Tannkjøttslommen rundt tannen blir nå dypere. Dette fører til at det blir mer plass til tannstein og flere bakterier i munnhulen. I sluttfasen, når nesten alt ben rundt tannen har forsvunnet, blir tannen løsere. Betennelsen vil på dette tidspunktet være omfattende og vanligvis oppstår hevelse og verking. Hvis man ikke behandler en tann med dype lommer med bakterier, vil kroppen betrakte dette som et fremmedlegeme. Etterhvert støtes tannen ut og løsner.

De mest vanlige årsakene til periodontitt er arvelige faktorer-genetikk, røyking, stress, spesielle bakterier, dårlig munnhygiene, ukontrollert diabetes og hjerte – karsykdommer. Periodontitt er en kronisk tilstand, men ved en periodontittbehandling prøver man å stabilisere tilstanden, slik at sykdommen ikke utvikler seg videre.

Tannkjøttsykdommen periodontitt

Tannløsning kommer som regel av tannkjøttsykdommen periodontitt. Det er en betennelsessykdom som i første rekke rammer det vevet som holder tannen fast. Hver tiende person i Norge rammes av tannløsningssykdomen.

Periodontitt er vanligvis et langsomt voksende problem og om du ikke får behandling for sykdommen kan tennene løne og gå tapt. De alvorligste  symptomene kommer først i sluttfasen i form av hevelse, verking og mobile (løse) tenner.

Følgende tegn kan tyde på begynnende tannløsningssykdom:
(Vær oppmerksom på at tannløsningssykdommer ikke alltid gir symptomer.)

• Lettblødende og ømt tannkjøtt
• Tennene kjennes løse
• Tannkjøttet mellom tennene forandres
• Stadig dårlig ånde
• Vedvarende hovent tannkjøtt

Tannsten, dårlig munnhygiene, røyking, stress, arvelige faktorer og visse sykdommer er faktorer som fremskynder utviklingen av tannkjøttsykdom.
En frisk tann har ben som dekker nesten hele roten. Mikroskopiske små tråder fester roten til ben og tannkjøtt. Tannkjøttet beskytter den følsomme overgangen til benet. Tannkjøtt som er friskt blør ikke ved rengjøring f.eks med tanntråd. Om plakk får ligge igjen rundt tennene kan tannkjøttet bli betent. Da får det en mørkere farge, blør lettere, er ømt og klemmer ikke like godt rundt tannen.

Tannsten – en trussel

Plakk er det tynne laget av bakterier og matrester som hele tiden dannes i munnen. Ved hjelp av en god rengjøringsteknikk kan du ta bort plakk selv. Sammen med spyttet kan plakk som ikke har blitt fjernet danne tannsten. For å fjerne tannsten kreves en tannleges eller tannpleiers hjelp.

Gammelt plakk og tannsten kan spre seg fra tannkronen og ned i tannkjøttslommen mellom tannkjøttet og tannens øvre del. Tannsten kan også dannes lenger ned i lommen.

Den onde sirkelen

Gifter fra visse bakterier i munnen irriterer vevet rundt tannen. Dette vevet forsvarer seg med en betennelsesreaksjon, kroppens naturlige forsvar mot bakteriene og deres gifter. I blant bryter betennelsen (inflammasjonen) ned også tannens feste. Benet rundt tennene trekker seg da sakte tilbake og mer tannfeste forsvinner. Sakte blir nå lommen dypere – en ond sirkel har startet. Det finnes nå plass for mer tannsten og flere bakterier. I sluttfasen, når nesten alt ben rundt tannen har forsvunnet, blir tannen løsere. Betennelsen er nå omfattende og vanligvis oppstår hevelse og verking.

En ubehandlet tann med dype lommer betraktes snart som et fremmedlegeme av kroppen. Etterhvert støtes tannen ut og løsner. Tannkjøttet kan da vokse over hullet der tannen var og infeksjonen forsvinner. Men en tann har gått tapt.

Behandling av tannkjøttsykdom

Ved konsultasjon vil behandler utføre klinisk og røntgenologisk undersøkelse for å få oversikt over sykdommens utbredelse og fastsette diagnose. Pasienten vil få grundig informasjon om sykdomsstadiet og hva en kan gjøre selv.

Målet med behandlingen er å få sykdommen under kontroll og stanse infeksjonen i tannens festeapparat. Det blir laget en individuelt tilpasset behandlingsplan og pasienten må påberegne flere behandlingstimer for å få sykdommen under kontroll.

Behandlingen innebærer grundig hygieneopplæring, motivasjon til røykeslutt og systematisk dyprens av alle tenner som er individuelt planlagt ut ifra den enkeltes behov og sykdomsstadie.

I noen tilfeller vil det være behov for ytterligere behandling, og pasienten vil kunne bli henvist til en tannkjøttsspesialist. Det vil alltid være behov for vedlikeholdsbehandling som vurderes individuelt til hver pasient. Det innebærer en kontroll og rens regelmessig for å holde sykdommen under kontroll. Denne vedlikeholdsfasen vil som regel vare livet ut.

Behandling av tannkjøttsykdommen periodontitt vil etter gjeldende regelverk gi rett til refusjon fra Helfo. Behandling for tannkjøttsykdommen periodontitt inngår også i frikortordning med frikort tak 2.  Vi holder oss til enhver tid oppdatert på gjeldende regelverk. Vi har direkte avtale med Helfo og du som pasient trenger ikke foreta deg noe i forhold til dette.