Narkose

Narkosebehandling innebærer at pasienten sover mens tannbehandlingen foregår.  Da oppnår vi å få utført nødvendig tannbehandling, som av ulike årsaker kan være problematisk for pasienten å mestre i våken tilstand.

Narkosebehandlingen foregår etter de samme prinsipper som ved et sykehus og overvåkes til en hver tid av anestesilege og -sykepleier.

Når gjøres tannbehandling i narkose?

Det er flere grunner til at vi bruker narkose ved tannbehandling. De vanligste årsakene til dette er når pasienten:

• Har tannlegeskrekk (odontofobi)
  • Sliter med særdeles kraftig brekningstendens
  • Trenger behandling som er særlig langvarig og ubehagelig
  • Har sykdommer eller diagnoser som gjøre vanlig tannbehandling vanskelig
  • Ønsker å sove under tannbehandlingen

Gangen videre er at vi setter opp en konsultasjonstime hvor vi danner oss et bilde over nødvendig behandling gjennom grundig samtale med pasienten, nødvendige røntgenbilder og klinisk undersøkelse . Denne konsultasjonen er helt smertefri. Enten ved samme besøk eller det neste lager vi et grundig kostnadsoverslag og pasienten fyller ut helseskjema som er grunnlaget for et intervju, som oftest på telefon, med ansvarlig anestesilege. Om alt det medisinske er godkjent, kan det settes opp time og behandling gjennomføres.

Årsaker til tannbehandlingsangst

Tannbehandlingsangst, tannlegefobi eller som vi sier til vanlig ”tannlegeskrekk”, som i ekstrem form påvirker omtrent 5% av landets befolkning, kan ha mange ulike årsaker men bruker som oftest ha en sammenheng med et eller flere traumer, ofte tidlig i barneårene. Utløsende faktor kan være en enkelt hendelse som for eksempel et tidligere tannlegebesøk, men til og med andre hendelser av helt annen type kan ligge bak.

Mange personer med fobi mot tannbehandling (tannbehandlingfobi) har gått til forskjellige tannleger som har jobbet med ulike metoder med løfte om at behandlingen skal gå bra og være smertefri, noe den ikke har gjort. Pasienten vil ofte gjennom slike opplevelser miste tilliten til tannlegen, og tannleger generelt. I mange tilfeller kan det føre til at man synes det er så skummelt og gå til tannlegen, at man aldri får den behandlingen man faktisk behøver. Dette kan resulterer i en «ond sirkel», og i verste fall skape store problemer for tannhelsen og egen munnhygiene.

Personer med tannbehandlingsfobi plages ofte, i tillegg til redsel, uro og panikkfølelser, av en skam over at ikke engang deres egen tannsmerte, eller vitenskapen om at deres tenner forfaller, kan få dem til å settes seg over redselen de opplever. Det og ikke være «logisk og rasjonell» og det å faktisk kunne tåle å gjennomføre behandlingen «som alle andre» kan i mange tilfeller gi fobi.

Hvordan kan vi hjelpe deg?

For å bryte den onde sirkelen og gjenopprette en frisk munn, tilbyr vi ved våre klinikker behandling i full narkose. Vi vil normalt i løpet av et besøk, kunne behandle alle tennene med behov for behandling i løpet av én seanse. Vi tilbyr også lystgass eller annen beroligende form for medisin.

Du kan kontakte oss for å få mer informasjon om denne behandlingsformen, eller bestille time for konsultasjon ved å klikke på knappen med ‘bestill time’ eller ‘kontakt oss’.